Anglická ponorka M class HMS M-1 (1/350 ŘOP)

14. srpna 2014 v 10:08 | Zbyněk Škopán |  Modely ponorek 1/350
Právě se mě dostala do ruky nová stavebnice Anglické ponorky třídy M HMS M-1 od firmy ŘOP samek models


Přiznám se bez mučení že jsem byl iniciátorem toho že se firma do tohoto projektu pustila.
Získal jsem s Velké Britanie výkres a současně byl použit výkres z časopisu

Historie

Britské ponorky třídy M-ponorky byly postaveny celkem jen tři (i když byly plánovány celkem čtyři). Jejich jedinečnost spočívala v jejich výzbroji, kterou tvořil 12-palcový (305 mm) kanón umístěný v nástavbě před velitelskou věží. Na základě Washingtonské smlouvy byly u dvou ponorek tyto zbraně sejmuty: HMS M 2 byla přestavěna na nosiče hydroplánů a HMS M3 byla přestavěna a na minonosku.


Třída M byla objednána na místo posledních čtyř (K-17- K21) flotilových ponorek s parním pohonem třídy K. Jejich původní určení opravdu odpovídá označení třídy jako M -monitor", tedy loď určená k ostřelování pobřeží. Časem byla jejich specifikace změněna na "korzárskou" tedy loď zastavující obchodní lodě a následně jejich zničení kanónem, což by bylo účelnější než s pomocí torpéd. Myšlenka ve své podstatě nebyla špatná a "korzárské ubooty" německé Kriegsmarine takto často ničili obchodní lodě na dalekých trasách i v průběhu druhé světové války.
Kanony, které nosila třída M, byly 12-palecové (305 mm) 40 ráže Mark IX určené jako náhradní pro bitevní lodě třídy Formidable. Montáž na ponorce umožňovala náměr 20° depresi 5° odměr 15° obou směrech od středové osy. Střílelo se zpravidla z polopotopené ponorky Dostřel byl zhruba 14 km.


Ponorka M1 byla na vodu spuštěna 7. července 1917 ale do válečného dění nezasáhla. kratce bylo její velení svěřeno Maxi Hortonovi, který patřil k britským ponorkovým esům a zavedl tradici vyvěšování pirátské vlajky holly roger na ponorkách vracejicích ze z akce.
V roce 1923 došlo díky netěsnosti v oblasti hlavně k zaplavení a rozsáhlým škodám na přídi. 12.111925 při cvičení v kanálu la Manche došlo k srážce se švédským parníkem SS Vidar. Ponorka plula tou dobou pod vodou a poté se potopila do hloubky 70 i se všemi 69 muži na palubě. Členové posádky se pravděpodobně snažili uniknout tím že zaplavili vnitřek trupu a o čemž svědčí otevřené poklopy jak bylo zjištěnno po jejim nalezení iknout tím, že zaplaví interiér a otevření únikový poklop, ale jejich těla nebyla nikdy nalezena.

Její vrak byl objeven potápěčského týmu vedeného Innes McCartney v roce 1999 v hloubce 73 metrů. Pozdnější ten rok, vrak opět navštívil Richard Larn a BBC televizní dokumentární štáb, a výsledný film byl vysílán v březnu 2000 Vrak je určen jako chráněné místo pod ochranou zůstává armáda z roku 1986.

Stavebnice

recenze je zde

Z mého pohledu nemám vlastně co vytknout. Příkladně odlité díly s béžového resinu, planžeta leptů od Eduardu.
obsahuje i obtisk čísla, ale o tom dále.
Ve stavebnici absentuje popis kamufláže. I ve výše uvedené recenzi je jen náznak, respektive citace z wikipedie:

"In 1924 all three completed members of the class were used to test hull camouflageto reduce the visibility of submarines from aircraft"


Poz ZSK : v té době byly všechny tři kanóvé-
M1was painted grey-green,
Nebo
Nebo
na dalším snímku jsou barvy kódu obráceně a barva vypadá na mavě šedou



nejhezčí však je se světlými boky a vlnitým přechodem






Kódy jsou stínované ne s lemem

Stavba

základ je myslet nejprve na čem model bude stát ... já používám dřevěné stojánky




 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama