Americká ponorka třídy Virginia SSN-774 USS Virginia (1/350 Hobby Boss)

12. ledna 2014 v 10:51 | Zbyněk Škopán |  Modely ponorek 1/350

Pro mnohé modeláře a zájemce o vojenskou techniku, ktreří nesledují ponorkovou problematiku tak intenzivně je možna překvapení, že řada amerických ponorek přestala navazovat na třídu Seawolf, která má zatím jen tři plavidla ve třídě, ale objevila se třída nová... jak nová? a v čem se opět projevil eveluční pragmatismus konstrukce amerických ponorek? O tom níže.
Po HMS Astute totiž vydal Hobby boss další novinku: novou třídu amerických ponorek class Virginia. Sledujete-li i novinky pro tento rok určitě kde kdo zaregistroval i připravované Ruské protějšky... Tuto recenzi jsem původně psal v roce 2010 pro modelweb,ale reakce modelwebu nebyla pružná ve zveřejňování mých textu trvalo i 3 měsíce než byla recenze zveřejněna. Tak jsem začal uvádět tyto texty jako běžné příspěvky. pochopitelně s jedovatými poznámkami a tak brzu byly přesouvány "aby nebyly tak vidět" nakonec jsem ukončil svoji působnost na modelforu "a nechtěné" články jsem stáhl k sobě... text dále je částečně upravený původní. Navíc jsem po 4 letech které pro mě nebyly jednoduché dokončil model až na podzim roku 2013.

Proč Virginie
Nevím kolik je mezi čtenáři mého blogu a modeláři lidí, kteří sledují i vývoj zbraňových systému a už vůbec nemám iluze o tom, jak velké % z nich sleduje vývoj ponorek. Mnozí modeláři zaznamenali americké ponorky třídy Los Angeles a Seawolf a tak netuší kam zařadit Virginii o kteréhovoří jako nové třídě takzvaných New Attack Submarine NSSN. Stavba ponorky NSSN nebyla jednoduchá. Program začal počátkem 90 let kdy ruská flotila byla v problémech kdy s obtížemi udržovala ponorky třídy Akula která byla srovnatelná nebo horší než třídy Los Angeles nebo Seawolf. Avšak události v perském zálivu, stavba nových ruských ponorek Boreiy a Jaseň, růst čínské flotily obsahující už dnes už 5 jaderných ponorek, donutilo velení USN k úvahám jak dál. Nová třída ponorek Seawolf se ukázala něčím jako "bílí sloni" ve službě jsou dohromady jen tři USS Seawolf (SSN-21), USS Connecticut (SSN-22), USS Jimmy Carter (SSN-23). jejich pořizovací náklady byly však enormní. Starší Los Angeles jsou sice lacinější ale na nové role již nestačí.
Vznikl tak projekt Virginia tedy jakýsi průnik potřeb při reálných cenových pomínkách tak aby bylo možné postavit třídu zhruba o 30 jednotkách.

Batch 1 obsahuje již schválené stavby v rámci Block I kam spadá pochopitelně samotná USS Virginia (SSN-774) následované USS Texas (SSN-775), USS Hawaii SSN-776) a konečně poslední je USS North Carolina (SSN-777). Následující ponorky pro které jsou připraveny legislativní a fiskální podmínky jsou SSN 778 až SSN 783 stavěné v rámci Block II ( New Hampshire (SSN-778) do služby říjen 2008, New Mexico (SSN-779) do služby březen 2010, USS Missouri (SSN-780) červenec 2010, USS California (SSN-781) předpoklad duben 2012, USS Mississippi (SSN-782)předpoklad 2013, Minnesota (SSN-783) 2014,
V rámci Batch 2 Block III jsou stavěny již North Dakota a John Warner, které by do služby měly přijít v roce 2014/15. Další SSN-786, SSN-787, SSN-788, SSN-789, SSN-790 by měly vstupovat do služby každoročně až do roku 2021

Poslední Batch 3 bude obsahovat také dva bloky ponorek Block IV a Block V
Ty budou pravděpodobně vypadat takto"

Technická data - Srovnání tříd

TřídaLos AngelesSeawolfNSSN Virginia
parametr
Délka110 m108 m115 m
Šířka10 m12.2 m10.4 m
Výtlak pod vodou (long tons)6,9009,1007,800
Rychlost pod vodouvice než 25 uzů
Hloubka ponoruvíce jak 250 m všechny
Zbraně
Mk 48 ADCAP torpéda4 × 533mm8 x 670 mm4 × 533mm
Tomahawk cruise missiles12 × VLS (jen 688i)12 × VLS12 × VLS
Mk60 Captor minesXXX
Advanced mobile minesXXX
Unmanned underwater vehicle---(X jen 688i)---X

Typy operací
Ponorky třídy Virginia jsou koncipované jak univerzální pro provádění řady úkolů:
  • Covert Strike - skryté přiblížení a provedení úderů proti pozemním cílům s pomocí střel umístěných v předních šachtách.
  • Anti-Submarine Warfare - jak už název napovídá jedná se o klasický ponorkový boj s nepřátelskými ponorkami
  • Anti-Ship Warfare - boj s hladinovými plavidly nepřítele
  • Battle Group Support - podpora podvodních, hladinových a pozemních bojových jednotek zejména s využitím telekomunikačních prostředků a speciálních senzorů.
  • CISR (Covert Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) - tajné operace s využitím senzorů pro získávání informací o rozložení radarových raketových a spojovacích prostředků protivníka, včetně monitorování provozu a komunikace.
  • Covert Minelaying - skrytá pokládka minových polí v plavebních trasách a základnách nepřítele.
  • Special Operations - podpora operací a vysazování speciálních sil ve vyhledávání nepřátelských systémů, průzkumu a ničení, krycích útoků pro odvrácení pozornosti nepřítele, řízení palby leteckých a raketových úderů.
  • ance and Reconnaissance - tajné operace s využitím senzorů pro získávání informací o rozložení radarových raketových a spojovacích prostředků protivníka, včetně monitorování provozu a komunikace.
  • Covert Minelaying - skrytá pokládka minových polí v plavebních trasách a základnách nepřítele.
  • Special Operations - podpora operací a vysazování speciálních sil ve vyhledávání nepřátelských systémů, průzkumu a ničení, krycích útoků pro odvrácení pozornosti nepřítele, řízení palby leteckých a raketových úderů.

Náhled do stavebnice

Obsah stavebnice je velmi prostý. Dva velké díly trupu, jeden rámeček s drobnými díly. Malý fotolet. Obtisky. Stavební návod a barevné schéma zbarvení. Hned v úvodu musím napsat že stavebnici jsem si koupil sám, takže nemusím nikomu vyjdřovat vděčnost. Stavebnice u jednoho pražského prodejce, který také nemá zrovna vřelé vztahy s redakcí modelfora (ale to je asi tak jediné co máme společné) stála 235,- Kč což je myslím dobrá cena.

Největší část modelu tvoří dvě poloviny trupu. jak je obvyklé je dělécí plocha vodorovná v ose trupu. takže bude opět problém s tmelením dlouhé spáry kolem trupu.

Oba díly jsou poměrně tlusté a masivní. Ve stavebnici jsou již vyštípnuty z rámečku. Nicméně vtokové kanálky jsou vedeny zevnitř asi 1/3 pod okraj dílu..... zatím jsem toto pravda revoluční řešení neviděl. Pravděpodobně bude forma složitější ale sníží pracovní hodiny dělníků stavící modely jako hotovky.

Trupy k sobě na sucho pasují, nicméne bude potřeba postupovat pomalu kolem celé délky trupu spojováním velmi tekutým vteřiňákem.... zde vždy platí že čím zdlouhavější a pečlivější je tento proces tím více si ušetříme práci při tmelení, a myslím že tady není nikdo kdo by se mnou nesouhlasil.

Výrobce si dal práci s naznačením plasticity trupu. Zejména jsou vidět velké boční senzory sonarů. Spousta naznačených vedení povrchových kabelů.... podle mě je to až moc přehnané ale uvidíme jak to bude ve finále vypadat. Navíc mě hrany připadají až moc "kulaté". Navíc mohutné boční pásy, pravděpodbně kryjíci kabely k rúzným senzorům a které nálitky na dílech stavebnice znázorňují, byly na trupu jen v období testů, jak je vidět na následující fotografii:

pozdější fotografie dokumentuje, že loď v běžné službě už senzory nemá:
na fotce jsou patrné odpadlé gumové desky izolace v oblasti vodorysky.

Ponorka této třídy je vybavena VLS tedy vertikálními šachtami pro odpalování raket s plochou dráhou letu BGM-109. Kryty VLS podobně jako dvířka torpedometů jsou na modelu naznačeny rytím do hloubky viz detailní foto.
Na výše uvedem detailním foto viniká i povrch dílů který je matný s drobnou krupičkou a také rytí které je oblé méně várazné. To je ovšem typický rys současných stavebnic Hobby Boss.
Rámeček, vlastně jediný ve stavebnici, obsahuje všechny zbávající potřebné díly. Díly vodometu se kvůli tvaru musí sestavovat ze dvou dílů to je dané proudnicovým tvarem. Drobné díly jsou již jen periskopy, kormidla a kýly které mají zároveň funkci vypouštění vlečných sonarů.
Věž je vystříknuta v jednom dílu, to už je standard stavebnic Hobby boss a je to umožněno díky rozevídacím formám. K věži jen poznámka, že kapitánský můstek je poměrně mělký.
Stavebnice obsahuje planžetu fotoleptů. Dle mého pohledu poměrně samoúčelně veliké. Největší díl je totiž pásek se jménem lodi. Dál už obsahuje jen detily věže, asi nejdůležitější je bezpečnostní zábradlí které se vysunuje na věži kolem výřezu kapitánského můstku. Ty jsou na americké ponorce poměrně malé a tak se při manevrování na hladiině na ni tísní dost lidí, jak je patrné na řadě fotografii.
Obtiskový aršík obsahuje pouze bílé symboly. Použitelné jsou zejména navigační obrazce na výstupy na trupy a vodoznaky, na přidi, boku a zadním horním kormidle. Malé obdélníčky byly na ponorce obět jen po dobu zkoušek. Na ssoučasné podobě je nenajdete. Ponorka, alespoň jsem nenašel žádnou fotku, nenosí číslo ani jméno lodi,číslo je obvykle namalované na přídi v blízkosti předního vodoznaku a ve větším provedení na středu boku věže. Jméno lodi se obvykle vyskytovalo na zádi. Tady chybí.
Plánek je ve standardním provedení, perokresby provedou celou stavbou bez problému.
Barevné schéma - Nové americké ponorky jsou poměrně fádní, protože jsou zbarveny celé černě jediné co je v návodu spomenuto jako odlišné zbarvení je zdrsněnýhorní povrch trupu -pás na kterém se pohybuje posádka. Periskopy jsou zbarveny dle zviklostí USN, tedy světle šedé s tmavě šedými skvrnami maskované tělesa periskopů. Barevné schéma obsahuje i doporzučené odstíny barev a umístení obtisků.


Model-stavba

Model jsem dokončil díky životním peripetiím až na podzim 2013. Při stavbě jsem se rozhodl že model zpracuji do podoby ponorky z běžného provozu a tak jsem musel odstranit všechny povrchové detaily senzorů.
Jako vždy první krok mé stavby je "implementace hřebíků" tedy trnů které budou spojovat model s podstavcem. Nepoužívám podstavce ze stavebice, každý výrobce má své pojetí a já chci mít sbírku co nejvíce jednotnou, zároveň mám dřevěné podstavce tak dlouhé a široké aby chránili model při transportu a vlastně i ve vitrínce.
V tomto případě je příklad využití dílu ze stavebnice. Na následující fotografii je už slepený trup a trny:
Po těchto fotkách následuje asi 3 letá prodleva a tak jen fotky výsledku:

Při stavě jsem použil nový černý surfacer Gunze. Výrazně pomůže i jako podkladová barva. Jen poznámka na poslední fotografii je vidět třetí v pořadí USS Tresher kde je vidět i využití rezavého surfu (určeného pro tanky) (Na USS Tresher bude extra článek).
I když je ponorka zdánlivě fádní bylo barvení několikanásobné. Nejprve jsem některé části trupu Pre-fadingoval různými barvami. Povrch je totiž poset různými senzory a ty mají kryty z různých materiálů, reakce na slanou vodu je pak odlišná od "gumového" trupu. Další poznatek je že jsem celý model stříkal velmi zředěnými barvami v několika vrstvách tak abych mohl "regulovat" efekt předchozícho kroku. Používám lihové Agamy, které se dají právě dobře ředit ve vysokých poměrech. Podvodní část je výrazně světleší tmavě šedá, nadvodní část tmavší, neklouzavý pás na vrchu trupu tmavěšedý. K oddělení barev jsem používal maskovací pásku.
Po nastříkání barvy následovalo zalakování Sidoluxem celkem 3 vrstvy a následovalo několikadenní vytvrdnutí a vyvětrání barvy. V mezivrstvách jsem aplikoval obtisky s použitím "vodiček"
K patinování jsem použil patinátory AK ze sady kterou jsem popsal zde. Použil jsem tmavě šedé patináory a ty zesvětloval, U černých trupů dochází k vyšším kontrastům tak jsem se vyvaroval světlého "vysolovacího" patinátoru AK který je součástí setu. Po zaschnutí jsem stíral papírovými ubrousky a uchošťoury s mírným nevlhčením v White spirit (běžná plechovka Severochema), vždy je potřeba nechávat osyschat. rouvněž je nutné netlačit aby se nesetřel lak. ve finále jsem fixoval Opět lihovým matným lakem Agama.. opět vysoké ředění a opakovaný nástřik.
Finále bylo už jen adjustace na podstavec (dřevěný od pana Vallo a distance -mosazný knoflík z Bauhausu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama