Srpen 2010

Zlatý šedesátý

12. srpna 2010 v 16:09 | Zbyněk Škopán |  Nemodelářské žvásty
Tak synek právě opustil území republiky směrem k středozemnímu  moři. Je mu 4 a půl  a jede s babičkou a dědou....... a tak jsem si vzpoměl že já před 41 lety  v jeho  věku  uviděl poprvé  moře. Bylo to v Dubrovníku v Jugoslavii které  vládl Tito a denár byl víc  než západní marka.  Trávili  a vlastně jsem utráceli  peníze které otec vydělal při dlouhodobém pracovním pobytu v Radiu Zagreb a radiu Dalmacie.... byla to nádhera bydleli jsme  v soukromí u  technika Dubrovnického rozhlasu.  Hrál jsem si s dětmi a s  jejich rodinou jezdili barkou na ostrov Koločep.  Mám při těch vzpomínkách asi takový  pocit  jako když čtu knížky marcela Pagnola. Musím říci  že celý pobyt na mě zanechal  tak krásný dojem, že do Chorvatska už nikdy nepojedu. Bojím se totiž  zklamání. Bojím se, že  budu okrádán  za bíleho dne  přemrštěnými cenami, bojím se že budu házen do jednoho pytle s buřtožrouty a gulašníky z konzev... 
 Vlastně  ta dovolená   může za  mé dvě vášně:

 1. letadla - letali jsme celou dovolenou  se společností JAT a  to krásným letadlem Sud SE-210 Caravelle ( daší let jsem zažil až v roce 2005)
caravelle
  a další  vášní  jsou:
2. lodě.....  tou dobou totiž v dubrovnickém  přístavu kotvil   americký křižník USS Little Rock   a  my se na něj chodili dívat....
little rock

Obdivoval jsem americké námořníky  v jejich bílích  čepičkách a v kalhotech do zvonu...  obdivoval jsem jak námořníci na palubě jezdí na kole.....

Přeji  ji si  aby synek měl podobné vzpomínky na moře a Středomoří

Na a událost,  která mě vždy pomůže  vzpomenout  si kdy jsme té Jugoslávii byli?
Viz foto toho na co se všichni dívali na televizi v kuchyni Galvinovićových:
apolo

Sovětská ponorka Project 945 Барракуда Sierra I B-276 Kostroma (1/350 Yankee modelworks)

12. srpna 2010 v 15:26 | Zbyněk Škopán |  Modely ponorek 1/350

Úvod

Označování  vítězství  u jednotlivých  loďstev bývá různé.  Záleží také  čemu je v jednotlivých  loďstev  dávána větší priorita. Během  druhé světové války  ponorkové  loďstvo  znamenalo velký skok  všech bojujících stran, avšak  každé loďstvo  používalo své ponorky   tochu jinak, respektive   byla u každé z bojujících stran trochu jiná priorita  cílů.  Ponorky  Kriegsmarine slavné U-booty primárně útočily  na  dopravní a transportní lodě spojenců plujících  v konvojích a  prioritou tedy i měřítkem hodnocení ponorek a kapitánů  byla  pochopitelně součet  lodní tonáže. Potopit  vojenskou loď  se povedlo   sice jen nemnoha ale i tak  jako například U-81 která potopila  britskou letadlovou loď HMS Ark Royal  nebo   slavná U-47, která po proniknutí do do základny Scapa Flow potopila  sice  již druhořadou přesto velkou bitevní loď HMS Royal Oak se také s postupem války stávalo obtížnější, konvoj doprovzela flotila převážně lehké síly a velké námořní bitvy  se  v evropsých mořích a přilehlých oceánech  moc nekonaly.  Označování uspěchů  se u Kreigsmarine až na vyjímky dělo vždy při návratu  z bojové plavby  vztyčením  šňury s trojúhelníkovitými  praporky se  zapsanými  čísly tonáže.  Britské  ponorky žily  tak trochu na periferii  zájmu Royal Navy  a proto se ponorkáři  považovali za kastu - piráty. Při návratech   plaveb vztyčovali   pirátskou vlajku Holly Roger s  různými  způsoby vyznačenými uspěchy  a to nejen potopenými loděmi ale i speciálními misemi. Pirátská vlaka se u  RN pozžívá tradičně již od dob první světové války. Americké  ponorky  používali  obdobný způsob jako britské,  kdy  vztyčovali "vlajku lodi" . Na této  byl hlavní  motiv  symbol lodi odpovídalící  jménu ponorky  doplňovány   úspěchy většinou formou  malé japonské  vlajky pro transportní lodě a  vlajky japonského námořnictva pro lodi vojenské.  U některých amerických se na věži objevovalo  i  označení  obdobné  jako u palubních letadel USN.
Sovětské ponorky během  války  z různých důvodů ( omezení vlivem ztráty nebo blokády  některých základen, materiální  hodnota  sovětských ponorek, omezení  velkých cílů protivníka) nezaznamenaly  tak  velké výsledky  jako ostatní lodstva..

Ruská ponorka Projekt 935 Борей DOLGORUGIY K-535 Jurij Dolgorukij(1/700 OKB Grigorov)

12. srpna 2010 v 15:22 | Zbyněk Škopán |  Modely ponorek 1/700

Nejmodernější   ruskou ponorkou spuštěnou na vodu     je  ponorka  K-535 Jurij Dolgorukij (К-535 Юрий Долгорукий)  .... je to první  z ponorek nové  třídy  Borei  která má nahradit   dosluhující ponorky Delta IV a  hlavně  dinosary  Tyhoon. Samotné  jméno Borei  bude   asi v následujících letech dost  skloňované   proto osvětlím jeho   výzam. Je to  Boreás ( řecky Βορέας nebo latinsky Boreas nebo Aquilo) v a v řecké mitologii  byl synem Titána Astraia a bohyně ranních červánků Éos a sám  byl  bohem sever
Borey
ního větru nebo též severní vítr sám. První loď plánované  třídy (následovat  mají  asi do roku 2017  ná
sledující  lodi: К-550 Александр Невский (trupové  číslo 202 - dokončuje se), Владимир М
ономах (trupové  číslo 203 - ve stavbě) a Святитель Николай který je teprve v plánu. Jak je vidět  nová jména jsou  volena  podle ruských  vladiků a svatých (u jiných ponorek jsou jména  měst,  zvířat.


Alexandr Jaroslavič Něvský (rusky Александр Ярославич Невский) (zřejmě 30. května 1220, Perejaslavl Zalesskij - 14. listopadu 1263, Goroděc na Volze) byl ruský státník, kníže novgorodský (1236-1252) a později velkokníže vladimirský (1252-1263).
Jurij Dolgorukij (též česky Jiří Dlouhoruký, rusky Юрий Долгорукий), (asi 109
9 - 15. května 1157) byl veliký kníže kyjevský z rodu Rurikovců, šestý syn Vladimíra II. Po smrti svého staršího bratra velikého knížete kyjevského Mstislava, vymanil své země z nadvlády Kyjeva. Později se této metropole sám několikrát zmocnil, přenesl sem své sídlo a stal se velikým knížetem kyjevským.
monomach
Vladimír Monomach ruský car, byl vnukem Jaroslava l. Moudrého, syn Vsevoloda l. a Marie, dcery byzantského císaře Konstantina IX.Vládl v letech 1113- 1125. Vladimír se střetl s uherským králem Kolmanem v roce 1097. Proslavil se svatými výpravami proti Volovcům, ale i svou sňatkovou politikou: oženil
se s anglickou princeznou a dcery provdal do Dánska, Norska a Byzance. je zajimavéže ruské  námořnictvo již jednu loď tohoto  jména mělo, chráněný křižník.



Sovětská ponorka Project 941 Акула Typhoon (1/350 Alanger)

10. srpna 2010 v 19:37 | Zbyněk Škopán |  Modely ponorek 1/350
znak rusu

 Před  pár  lety  obsah stavebnice

Konečně jsem se nakopl  aby ch ji dodělal
takže   budou fotky hlavně  ze stavby






Sovětská ponorka Project 945 Барракуда Sierra I KB-276 Kostroma (1/700 Dragon)

9. srpna 2010 v 21:14 | Zbyněk Škopán |  Modely ponorek 1/700
SSSR






Sierra







Technické data

Výtllak 7 200 t vynořená a 8100t  ponořená
Délka  107m
šířka 12 m
Pohon  1 reaktor  190MW a 2 pomocné dieselové motory 1000 HP
Rychlost 1O uzlů  na hladině,  34 uzlů pod vodou
Posádka  61 mužů
Výzbroj  4 × 25.6 in (650 mm) torpedo tubes, 4 × 21 in (530 mm) torpedo tubes
SS-N-21 Sampson SLCM with 200 kT nuclear warhead
SS-N-15 Starfish anti submarine weapon: 200 kT depth charge or 90 kg HE Type 40 torpedo
SS-N-16 Stallion, 200 kT depth charge or 90 kg HE Type 40 torpedo
v přípdě minové role : 42 mines instead of torpedoes

Sovětská ponorka Projekt 705 Лира ALFA (1/350 Yankee Modelworks)

9. srpna 2010 v 9:53 | Zbyněk Škopán |  Modely ponorek 1/350
znak rusu

Tuto ponorku  již ve své sbírce  mám díl 1a díl 2  byl to ovšem  model z velmi špatné  stavebnice Maquette a navíc ve "francouzském měřítku"  1/400.
alfa