Supermarine Spitfire Mk.Ib (ex-Revell 1/72)

12. září 2005 v 16:59 | Zbyněk Škopán |  Modely letadel

Supermarine Spitfire Mk.I b type 340

Pro stavbu prvního sériového Spitfira s kanónovou výzbrojí jsem se rozhodl použít stavebnici Spitfire Mk.V od firmy Revell doplněné o několik dílů z jiných stavebnic. Zejména se zdrojem stala stavebnice Spitfire Mk.I od Helleru / Airfix , která byla před časem poměrně dostupná v "dětském přebalu" Heller. Z kovových dílů od firmy Eduard (72 225) jsem použil také poměrně hodně dílů, zejména klapky a palubní desku. Proč jsem zvolil pro stavbu právě model od Revella? Prostě jsem ji měl doma a cena stavebnice přímo vyzívá pro nějaký experiment. Stavebnice se vyznačuje kvalitními čistě vyrobenými díly s jemným rytím, které se stávají pro poslední stavebnice Revell typickým takže se nemusíme tolik soustředit na detaily ale hlavně na všechny změny. Model Spitfiru firmy Revell má však některé chyby z nichž nejzávažnější je absence typického spitfirovského zvlnění odtokové hrany křídla. Dalo by se dál polemizovat o šířce špičky trupu, či jeho části za kabinou ale požit bezmála 4× dražší Tamyi se mě nějak nechtělo.
Stavbu jsem začal tradičně trupem a jeho vnitřkem. Originální stavebnice má poměrně slušně vybavený vnitřek kabiny, takže odpůrci plechů ji mohou nechat tak jak je, protože dává slušný základ pro další vybavování kabiny (např. přední přepážka s palubní deskou a řídící páka). Pozor! zadní přepážka kabiny, na které byla uchycena sedačka byla kolmá na podélnou rovinu trupu a ne šikmá, jak je chybně znázorněno ve stavebnici. Při stavbě s použitím kovových dílů však můžeme použít i některých plastových. Zejména můžeme ponechat naznačení vnitřní konstrukce na obou polovinách trupu.
Protože při odstranění chyby křídel, což je podle mého soudu asi hlavní nedostatek stavebnice Revell, využil plechových vysunutých vztlakových klapek ze setu Eduard., musel jsem zároveň zajistit "neprůhlednost" do pilotního prostoru otvory v křídlech, vzniklých po odříznutí klapek z výlisku spodní plochy křídla. Trup byl u skutečného letounu vyroben jako uzavřeny oválný celek a v celé délce včetně místa napojení křídel měl plechový potah. Křídla se na přípojná kování na trupu a ovládací táhla připojovala jako samostatný díl, samostatně levé i pravé křídlo, vzniklé mezery a přechody pak zjemnilo aerodynamické oplechování. Naznačení oválného trupu jsem znázornil pomocí slabých plastových destiček 0,5 mm nalepených zevnitř kabiny na spodek kabiny. Jejich velikost a délku musíme vyzkoušet, ale doporučuji vyjít z rozměru 3 ´ 6 mm a destičku za studena ohnout přes vhodnou kulatinu, například licí rámeček. Postup byl popsán v několika článcích v publikacích Zlínek zaměřeného sice na Spitfire od Airfixu, ale tento postup je použitelný prakticky pro jakýhokoliv model Spitfire s vysunutými klapkami. Trup jsem dále zkompletoval klasickým způsobem podle návodu.
Křídla s kanóny u verze Mk.Ib byla poněkud jiná než u Mk.Vb. Rozdíl hledejme zejména v krytování 20mm kanónu British Hispano, kdy na křídlech Mk.Ib (i pozdější Mk.IIb) jsou patrné menší ,,boule" a to zejména na spodní ploše křidel než u pozdějších pětek. Zde jsem se řídil zejména publikací pana Hurta, kterou považuji v problematice Spitfirů Mk. I/II za vyčerpávající. Díly křídel ve stavebnici Revell mají výhodu v tom, že mají boule vylisované odděleně a máme je samostatně dolepovat. Ze stavebnice použijeme jen ty na horních plochách, spodní budeme muset vytvarovat z plastu sami. Zatím jsem u stavebnici firmy Revell chválil povrch dílů, ale i přes zdánlivou přesnost rytí najdeme na dílech stavebnice několik chyb. Nejvážnější chybou je již zmíněná absence zvlnění odtokové hrany křídla při přechodu do trupu, ten je navíc v zadní části o 0,2 mm nižší a v prostoru křídel je při bočním pohledu patrné prolomení křivky trupu. Při odstraňování tohoto tvarového nedostatku jsem vlastně odstranil chyby obě. Po slepení trupu a přilepení křídel jsem celou spodní část trupu i přechodu zadní části křídel vytmelil (můžete i nalepit slabou plastovou destičku, ale to jsem nezkoušel). Celek jsem nechal zaschnout a pomocí nože, pilníčků a smirkového papíru nalepeného na dřevěné destičce a kulatince (násadka starého štětce) i "volného", jsem vybrousil požadovaný tvar přechodu křídlo - trup. Tmelení a broušení jsem několikrát zopakoval až jsem byl s výsledkem spokojeni. Pak jsem celou oblast přeleštit leštící pastou Tamiya a obnovil rytí. Kovové díly Eduard umožňují postavit model s vysunutými klapkami Frise. Budete-li tak jako já chtít učinit musíte upravit na horních polovinách křídla prostor pro klapky seříznutím a ztenčením odtokové hrany a vyříznout pětiúhelníkové otvory, kterými při vysunutí klapek vystupují nad povrch jejich ovládací páky. Jen připomínám, že musíme upravit i trup jak již bylo popsáno. Kovové díly doporučuji nalepit až po slepení a zatmelení trupu a křídel.
Křídlo však musíme ještě doplnit některými dalšími detaily. Oba chladiče jsou u stavebnice Revell vylisované i se spodní plochou. Olejový (menší) chladič je tvarově v pořádku a stačí ho doplnit "vnitřkem" a zaslepením. Horší je situace s chladičem glykolu ten je výrazně užší. Doporučuji dosavadní odstranit a prostor po něm v křídle zaslepit a vytmelit a poté do stejného místa vlepit nový chladič (např. upravený ze stavebnice Mk.I od Airfix/Heller). Další na co jsem se zaměřil bylo rytí. Křídla ve stavebnici Revell podle mého soudu, při porovnáni linek panelů, představují rytím spíše verzi křídla "c" proto musíme tmelem opravit přebytečné rýhy (v oblasti krytů kanónů) a nové naopak doplnit (křídla Mk.IB byla vlastně jen křídla ,,a" upravené pro instalaci kanónu) a hlavně musíme doplnit koncové oblouky u kterých musíme odstranit jednu přebytečnou rýhu. Podvozkové šachty jsou ve stavebnici o trochu modelovější než u jiných stavebnic Spitfirů, ale prostor pro kola je u výlisků konický což snadno napravíme. Podvozkové nohy i kola použijeme ze celé stavebnice Revell (já je navíc mírně "ufouknul" pomocí nahřátého nože, kryty podvozku jsou z plechů Eduard.
Vrtuli i s kuželem po úpravě jsem použil opět ze stavebnice Spitfire Mk.I Airfix/Heller a podobně i výfuky mají stejný zdroj. .
Zbývá doplnit exteriér letadla kabinou a detaily. Kabinu doporučuji vylisovat novou z acetátu nebo použit z jiné stavebnice, sežene-li někdo nějaký kvalitní. V každém případě nesmíme zapomenout že čelní štítek musí mít vnější pancéřování. Nesmíme zapomenout vyvrtat otvor pro roztáčení setrvačníku na pravý motorový kryt, který byl pro Mk.I typický.
Vzhledem k malému počtu těchto letounů je obtížné zvolit kamufláž. Jediná peruť, která používala kanónové jedničky bojově delší dobu byla 92. peruť. Mě se zdála být pěkná podoba letounu QJ-F, P6908 se zajímavým zbarvením spodní plochy, kdy levé křídlo bylo ze spodu natřené černou barvou a zbytek spodních ploch barvou Sky. Na spodních plochách byly navíc i velké kruhové znaky A na černé polovině se žlutým lemem. Kamufláž jsem nastříkal akrylovými barvami Aero Master. S využitím vlastních krycích masek z papíru a mascolu. Obtisky jsou poskládané od různých výrobců a zbytků, které mám v krabici. Seriál a Kód je po číslech z polského Techmodu, výsostné znaky od Aero Masteru, základní popisky ze stavebnice Revell
Povrch je upraven olejovými barvami a křídou. Výsledný finiš tvoří matná Testors.
Použitá literatura
1. Dr Alfred Price: Spitfire Mark I/II Aces 1939-41, Osprey Aircraft of the Aces 12, 1996
2. Dr Alfred Price: Supermarine Spitfire cz.1, AJ PRESS 1997
3. Dr Alfred Price: Supermarine Spitfire cz.2, AJ PRESS 1998
4. Dr Alfred Price: Supermarine Spitfire cz.3, AJ PRESS 1999
5. J. Scutts: Spitfire in action, Squadron / Signal Publications, Inc. Carrollton, TEXAS, USA 1980
6. Z. Hurt, Supermarine Spitfire Mk.I -II , Naše vojsko, PRAHA 1993
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Vita Vita | E-mail | 23. ledna 2006 v 23:21 | Reagovat

Vypadá to fakt pěkně.

V.

2 Tommy Tommy | 20. února 2006 v 16:46 | Reagovat

Tohle je nejkrásnější letadlo vúbec...

3 Danek Danek | E-mail | 29. března 2006 v 20:30 | Reagovat

Také decentní !!!!!!!!!

4 Mara Mara | E-mail | 17. dubna 2006 v 6:40 | Reagovat

Mohlo to být lepší.

5 Rennee Rennee | E-mail | 24. dubna 2006 v 10:11 | Reagovat

ahoj, chtěl bych poprosit o ten naskenovaný obrazek spitfira ve většim měřítku pokud by to bylo možné.Děkuji. Ale jinak moc pěkné letadlo.Spitfire je prostě nádherný...

6 autor autor | E-mail | 25. dubna 2006 v 11:15 | Reagovat

pošlu až ho najdu na CD, v blogu je upravený obrázek.

7 candy candy | 7. června 2006 v 15:59 | Reagovat

nádherný...fakt krasavec...nejnáááádhernejsiii letadylko....moc krasny moc fesny...miluju hooo

8 dominik dominik | 13. června 2006 v 21:57 | Reagovat

mam taky spitfira ale tohle ...

9 ondra ondra | E-mail | 12. července 2006 v 16:03 | Reagovat

spitfire je super letadlo je mi 13 a jsem velkým fanouškm tohoto letadla mam už 2 modely 1:72 a zrona teť skladam 1:48 když mi na email napišete mužu poslat foto

10 vilém vilém | E-mail | 14. září 2006 v 13:14 | Reagovat

zlatý brytský ručičky a supermarýny mám tři od revalu je mi patnáct a jsem vášniví modelář

11 Eddie Eddie | 14. září 2006 v 20:19 | Reagovat

Cau,moc hezkej model.Zkus 1:48 od Hasegavy-to je model.Stavel sm ho dost dlouho a je vyborej.Poprve sem na nej použil strikaci barvy od Tamye a je to krute dobry.

12 polda polda | 17. února 2007 v 18:59 | Reagovat

ja mam 1:48 taky dobry letadlo na pocitaci hraju hry jenom s spitfirem

13 mira mira | 30. března 2007 v 10:42 | Reagovat

je super je to opravdu pecka takové bojové letadlo bych chtěl.

14 Honza Honza | 12. května 2007 v 12:05 | Reagovat

Super jednoznačně

15 DETH DETH | E-mail | 2. ledna 2008 v 12:18 | Reagovat

Velmi pekny spitfire.Ja mam tiez jeden 1/72 od "smer" ,len neviem ako na kamuflaze. Tak by ste mi mohli poslat vseobecny a co najpodrobnejsi navod ako a co pri malovani takychto modelov.Za odpoved vopred dakujem.                S pozdravom DETH

16 DETH DETH | E-mail | 2. ledna 2008 v 12:18 | Reagovat

sorry ale ten E-mail ma byt bez vykricnika za menom

17 patrik patrik | E-mail | 5. února 2008 v 20:49 | Reagovat

A nemate tam treba messerschmitta nebo miga

18 jirka havirov jirka havirov | 6. března 2008 v 20:45 | Reagovat

je to pekny model a jen tak dale clovek se ma necim bavit a tem co se nelibi at si prdel polibi

19 blbecek blbecek | E-mail | 19. dubna 2008 v 18:52 | Reagovat

je nejaka sanca poslat mi ten prvy obrazok /blueprints/ na mail vo vacsej kvalite?

20 mikin mikin | E-mail | 23. června 2008 v 20:35 | Reagovat

Neznám hezčí letadlo než spitfire. Taky doma mam jeden modylek. Ten tvuj je daleko hezčí, tak doufám že jich budeš mít do budoucna víc a víc

21 hampe17 hampe17 | E-mail | 13. září 2010 v 20:39 | Reagovat

zbiram model spitfairu a tenhle je fakt krasnej

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama