Grumman Martlet Mk. II

9. září 2005 v 12:20 | Zbyněk Škopán |  Modely letadel

Martlet Mk. II v modelu

Model Grumman Martlet Mk.II vyrábí firma Hasegawa pod označením AP110 Martlet Mk.II ´Royal NAVY´ a je v podstatě identická se stavebnicí AP24 F4F-4 Wildcat stejného výrobce.

Přesnost stavebnice

Stavebnice obsahuje základní stavební díly odpovídající americké F4F-4 rozšířené o rámečky doplňující díly postihující nejdůležitější rozdíl mezi Martlet Mk.II a F4F-4 Wildcat.
V samostatném rámečku tak najdeme čelo motorového překrytu bez horního vstupu vzduchu (díl D1), alternativní pitotovu trubici (díl F1) a kryt vrtulového náboje (díl G1). K tomu abychom mohli dotvořit skutečnou podobu Martletu Mk.II musíme doplnit a opravit i některé další detaily, na které nás ovšem návod neupozorňuje. Je však potřeba najít nejdříve vhodné fotografie stroje kterého chceme postavit, protože stroje Martlet Mk.II se jak již bylo popsáno v některých detailech odlišovaly.
V prvé řadě je to pitotova trubice, která byla u některých strojů umístěná na horní straně levého křídla mezi krytem vnějšího kulometu a křidélkem. Další důležitý fakt je že prvních 10 kusů nemělo sklopná křídla, týká se to strojů AM954 až AM963.
Pokud použijete obtisků ze stavebnice tak máte na výběr stroje série AJ, jež měla všechna sklopná křídla.
Konkrétně stroj AJ128 s kódem bílé D sloužil v roce 1942 na palubě HMS Illustrious u 881.sqadrony FAA jeho fotografie najdete v literatuře [2] str.9 a stejnou i v [5] na str. 78 obrázek v [4] na str.263 ukazuje však AJ 126 s odlišným tvarem D a malým D na motorovém krytu.
Další stroj na který je ve stavebnici přiložen obtiskový aršík je AJ148 s kódem Ø-7A, který sloužil na palubě HMS Formidable u 888.sqadrony FAA, jeho bokorys najdete v literatuře [2].
Při hodnocení samotné stavebnice je potřeba se v prvé řadě zmínit o nejvážnějším nedostatku stavebnice a tím je podle mého provedení podvozkových šachet a kabiny. Celá sestava tak jak je nabízená ve stavebnici je velmi zjednodušená. Poměrně velkým otvorem pro podvozek je do celého nitra pro Martlet /Wildcat typicky prostorného trupu dost nemodelově vidět. Nejzávažnější je fakt že chybí trupová přepážka mezi podvozkovým prostorem a kabinou.
Podvozkové nohy mají zjednodušenou celou konstrukci zejména tu část která je ukryta v trupu. Samostatnou kapitolou je rovněž znázornění, respektive neznázornění zadní časti motoru a jeho lože.
Vybavení samotné kabiny je znázorněno velmi schematicky, tak jak je zvykem, tedy monolit podlahy a bočních panelů, sedačka, palubní deska a knipl.

Stavba a úpravy

Při rozhodování jakou předlohu pro stavbu svého modelu zvolit jsem se rozhodl pro stroj AJ148. Při stavbě modelu jsem využil doplňkových sad True Details určených pro kabinu a prostor podvozku. Tímto řešením jsem měl řadu ulehčenou řadu problémů . Předně je to již zmíněné uspořádání kabiny s průhledem po obou bocích směrem ke spodním okénkům. Pod sedačkou byla vždy nádrž a tak nebylo vidět z okénka do okénka. Další důležitou částí je přepážka oddělující pilotní prostor a podvozkové šachty, u základního modelu je vidět až do kabiny což je chyba, kterou ostatně musíme napravit vždy i když nepoužijeme zmíněný set. V horní části prostoru pro podvozek resinový doplněk znázorňuje další nádrž která vyplňuje horní část trupu nad podvozkovým prostorem.
Všechny díly jsem vybarvil akrylovými barvami. Základ barvou Agama A12 M a detaily "pytlíčkovými" barvami Model Master. Celek jsem vystínoval "špínou" z akrylových barev a suchým štětcem s bělošedou olejovkou.
Motor je ze stavebnice a doplnil jsem jej o detaily s použitím měděných drátků standardním způsobem vybarvil a vystínoval. V motorovém krytu zevnitř podvozkových šachet jsem doplnil vnitřní lapače vzduchu k olejovým chladičům zhotovené z planžety Eduard.
I když jsem měl zmíněné resiny pro prostor podvozku musel jsem i v této části doplnit díly ze stavebnice o další detaily a to jak plechovými z leptů Eduard tak i vlastními s použitím vytažených plastových tyčinek a drátků. Konstrukce podvozku je poměrně složitá a nezbývá než dobře prostudovat literaturu.
Po slepení trupu musíme opravit motorový kryt který odpovídá F4F-4 Wildcat se čtyřmi klapkami regulace vzduchu na každé straně Martlet Mk. II má na krytu z každé strany jen jednu klapku.
Křídla použijeme pokud chceme beze změn, já jsem vyklopil vztlakové klapky a použil leptané díly z planžety Eduard. Ve stavebnice je pěkný dostatečně průhledný překryt. Já jsem jen vyměnil posuvný díl za acetátový od Pavla models aby šel lépe zalepit v otevřené poloze. Vrtuli použijeme ze stavebnice Martlet Mk.II měl vrtuli Curtiss s manžetami ale s rozdílným krytem náboje, ten je jak už jsem se zmínil znázorněn dílem G1.
Všechny díly jsem průběžně tmelil tak jak bylo potřeba, u modelů Hasegawa toho tmelu člověk moc nespotřebuje
Další fází stavby bylo celkové přetmelení modelu stříkacím tmelem, obnova rytí na něktrých částech. Pak jsem na čistý povrch nastříkal kamufláž. Na stříkání jsem použil papírové masky vyrobené z ofocených schémat náležitě zvětšených na kopírce. U kamuflážních polí na trupu díky značnému zakřivení musíme však masky vyrobit.
Použité barvy:
Horní: Extra Dark Sea Gray Agama, B7 + Dark Slate Gray Agama B7 a spodní: Sky Aero Master 1114
Fotografie postaveného
Použitá literatura:
1. Ehrman V.,: Divoká kočka, L+K 1989 č. 17, 19-21
2. Ehrman V.,: Grummann Wildcat, Modelpres,
3. Jarsky A.,: F4F Wildcat , monogryfie Lotnicze 20, AJ Press
4. Šnajdr M.,: Palubní stíhači jejího veličenstva (1), Votobia, 1996
5. Šnajdr M.,: Palubní stíhači jejího veličenstva (2), Votobia, 1997
6. Šnajdr M.,: Palubní stíhači jejího veličenstva (3), Jota, Brno 2003
7. Tillman B.,: Stíhací esa na Wildcatech , Mustang, Plzeň 1996
8. Tillman. B.,: Grummman Wildcat, Svět křídel, Cheb 1997
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 pepinn pepinn | 5. května 2006 v 16:01 | Reagovat

taky se zajímám o modelařinu. jeto pěkný ale pořiť si něco na to pozadí!

2 Kasi Kasi | E-mail | 27. března 2007 v 17:34 | Reagovat

messerschmitty jsou hezčí,ale taky hezký

3 El El | 22. srpna 2007 v 11:12 | Reagovat

no nic moc

4 moup moup | 29. října 2007 v 15:58 | Reagovat

pekni da to velkou praci

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama